Väärtused kui ettevõtte alustala ehk kuidas ehitada konkurentsieelist kindlustavat vundamenti

Iga toimiva ettevõtte juhtkond teab, mis kaalu omavad tänapäeval ettevõtte ja tööandja kuvandis tema väärtused. Väärtused ei ole olulised (ainult) välise kuvandi loomiseks – tähtsaim on, et väärtuste järgi ettevõtteid ka juhitakse ja nendest tulenevalt teavad meeskonna liikmed, millist käitumist neilt oodatakse. Väärtused peaksid motiveerima ja suunama positiivsele käitumisele ja tegutsemisele.

Ettevõtte väärtused kannavad endas lühidalt seda, mida firmal on pakkuda nii oma töötajatele kui ka klientidele ja koostööpartneritele. See tähendab, et isegi, kui väärtus on sõnastatud ühe sõnaga või lühida lööklausena, peab selle taga olema tegevustest kantud tähendus. Lisaks peaks ka siinkohal mõtlema, mida antud väärtuse raames oodatakse töötajatelt ja mida saab lubada klientidele. Richard Barrett, kes on pea 30 aasta vältel väärtuste teemat uurinud, kirjeldanud ja sellel alal ka coachinud, ütleb, et kõik, mida me vajame on see, mida me väärtustame ehk väärtused peegeldavad meie vajadusi. 

Kuidas siis kõige parem oleks väärtuste sõnastamisega pihta hakata? Tähtis on silmas pidada, et väärtuste sõnastamise juures oleks erinevaid tiimiliikmeid, sh juhtkonna ja spetsialistide hulgast, uuemate ja staažikamate töötajate esindajaid ning nii ettevõtte fännid kui ka kriitikud. See kindlustab, et tulemus saab olema realistlik, mitte ilustatud või kallutatud.

Kui ettevõttel veel ei ole ühtegi väärtust ametlikult kirjeldatud, siis on soovituslik vaadata üle, kuidas ettevõte end turundab ja reklaamib – mis on need sõnad, mis pidevalt korduvad, kui ettevõtet kirjeldatakse.

Seejärel algab aktiivne ajurünnaku etapp, kus tuleb esitada kriitilise tähtsusega küsimusi ja vastata ausalt. Miks me ettevõttena tegutseme? Millised me täna oleme? Millised me tahame olla? Mis meid konkurentidest eristab? Milliseid inimesi me endaga liituma ootame ja miks nad liituma peaksid? Miks inimesed meie juurest lahkuvad?

Saadud vastustest pannakse kokku ühisosa ehk see, mida kõige rohkem nimetatakse. Sealjuures võiks pakkuda tiimiliikmetele võimaluse veel panustada sellesse, et nad määratleksid, millised väärtused neid eelkõige kõnetavad – seda nii ettevõtte kui isiklikul tasandil.

Üheks ohukohaks väärtuste kirjeldamisel võib olla, et tahetakse anda kauneid lubadusi nii töötajate kui klientide suunas, mis tegelikult ei ole realistlikud. Näiteks ei ole mõistlik öelda, et me ütleme alati „jah!“, sest kindlasti (ja kusjuures mitte väga harva) tuleb äritegevuses hetki, kus tuleb öelda „ei“. Väärtused võivad loomulikult viidata eesmärgile, mida tahetakse saavutada ning mis hetkel veel päriselu ei peegelda, aga need peavad olema päriselt tehtavad ja kirjeldatud nii töötajatele kui ka väljaspoole arusaadavalt.

Väärtuste kogumise etapist peaks selguma juba üsna hea kokkuvõte võimalikest ettevõtte väärtustest. Edastage ideed ka teistele ettevõtte töötajatele kui võimalik. Kuulake tagasiside ära. Tehke vajalikud muudatused, kommunikeerige oma ettevõtte väärtused ja mis peamine – hakake neid kindla käega juurutama ja nende toel juhtima.

See viimane ülesanne võib osutuda ehk kõige raskemaks, sest nüüd tuleb pidevalt väärtustest rääkida ja püüda neid põimida erinevatesse tegevustesse. Juhina on vaja järjepidevalt näidata väärtustest tuleneva juhtimisstiiliga eeskuju, sest see kindlustab, et nendesse ka kõik töötajad päriselt uskuma hakkavad. Ettevõtte väärtused võiksid olla nähtaval ettevõtte kontoris või tööruumides, neid tasub meelde tuletada suurematel koosviibimistel. Miks mitte korraldada väike võistlusmoment, kus töökaaslased saavad esitada hääletusele oma kolleege, kes väärtuseid imehästi edasi kannavad?

Eksperdid soovitavad ettevõtetel korra, ideaalis isegi kaks korda aastas, oma väärtused üle vaadata. Miks? Sest sarnaselt sellele, kuidas me inimestena ajas muutume ja areneme, ka ettevõtted kasvavad, klientide ootused muutuvad, ärisuundasid laiendatakse, jne. Muidugi ei tähenda väärtuste üle vaatamine seda, et neid alati muutma peaks, aga konkurentsivõime säilitamiseks on ettevõtetel vajadust sisekaemuseks küll ja veel.

Kogemuslood

Helo Tamme, Wise’i Personalipartner

Wise’i väärtused on meie ettevõtte DNA. Need aitavad määratleda, kes me oleme, milliste põhimõtete järgi tegutseme ning milline on meie organisatsioonikultuur. Väärtuspõhine juhtimine ning nende igapäevane praktika aitavad meil ettevõttena kiiremini edasi liikuda ja luua kaasav töökeskkond, kus iga Wiser tunneb end väärtustatuna ja hoituna.

Wise’il neli põhiväärtust suunavad meie igapäevatööd, aitavad hoida fookust Wise’i piirideta raha visioonil ning meie missioonil muuta maailma raha liigutamine ja haldamine mugavaks, kiireks ja soodsaks – seda kõigile ja kõikjal üle maailma.

  • See ei ole töö, me oleme revolutsioon

  • Teeme ära! 

  • Kliendid > tiim > ego

  • Ei draamale, hea karma

Need väärtused on meie kultuuri ja tegemistesse sügavalt juurdunud ning peame neid meeles kõigis oma töö aspektides. 

Samas väärtusruumis toimetamine on tähtis juba enne ametlikult tööle asumist: oleme lisanud värbamisprotsessi osa, kus kandidaadiga vestlevad lisaks värbamistiimi esindajale ja uue tiimiliikme juhile ka erinevad tulevased kolleegid. Nii saame veenduda, et jõuame talendini, kes sobitub meie kultuuriga, tunneb end Wise’i töökeskkonnas hästi ning areneb kiiresti, panustades meie missiooni. Uusi töötajaid tervitame põhjaliku sisseelamisprotsessiga, mille raames tutvustame detailselt meie väärtuseid, tööpõhimõtteid, head tava, ning selgitame nende tähtsust. 

Wise’i igapäevatöö osa on regulaarne tagasiside andmine ja vastuvõtmine, nii tiimide kui ka üksikisiku tasandil, aidates meie väärtused hoida. Tähtis osa väärtuste ellu rakendamisel on ka avatud ja läbipaistval suhtlusel, mis tagab, et kõik töötajad on kursis ettevõttes toimuvaga. Seda toetavad nii igapäevased suhtluskanalid ja võimestatud tiimides tegutsemine kui ka üle-ettevõttelised üritused, nagu globaalse tiimi ühiskoosolekud, kvartaalsed planeerimissessioonid ja kaks korda aastas toimuv sisekonverents Mission Days.

Katre Schmidt, SOL Baltikumi personalijuht

SOLi põhiväärtusteks on rahulolev klient, usaldusväärsus, ettevõtlikkus, rõõm tehtavast tööst ja loovus igapäevaelus. Neil väärtustel põhineb meie ettevõtte kultuur ja need juhivad meie igapäevaseid otsuseid, tegevusi ning suhtumist nii klientide kui ka töötajate suhtes. SOL väärtused on lihtsad ja inimlikud, kuid tagavad meie ettevõtte edukuse ja kestlikkuse.

Usume, et klientide rahulolu algab sisemisest kliendist - oma töötajast. Kui meie töötajad tunnevad end hinnatuna, usaldatuna ja toetatuna, on neil suurem motivatsioon pakkuda samaväärset suurepärast teenindust ka meie välisele kliendile. Seega oleme loonud töökeskkonna, mis annab töötajatele vabaduse ja vastutuse teha oma tööd parimal võimalikul viisil.

Usaldame oma töötajaid esimesest tööpäevast alates ja pakume neile tuge juhtide ning tugiüksuste näol. Teame, et iga inimene tahab anda endast parima ja SOL pakub selleks võimalusi. Meie töötajatel on vabadus valida oma tööaega ja -kohta vastavalt oma eelistustele. Paindlikud töötingimused ja vabadus ise otsustada aitavad hoida töö- ja eraelu tasakaalus, suurendades nende motivatsiooni olla oma töös parem ja saavutada rohkem.

Praktikas tähendab see järjepidevat avatud kommunikatsiooni ja töötajatega arvestamist. Igapäevane positiivse tagasiside jagamine ja tunnustamine aitab väärtusi ellu viia ning motiveerib töötajaid. Avatud kontoripoliitika, seda nii füüsilises kui ka vaimses mõttes, ja hierarhia puudumine loovad juhtide ning töötajate vahel avatud ja usaldusväärse õhkkonna.

SOLi väärtuste ja eesmärkide tutvustamiseks oleme loonud uutele töötajatele SOL IN ehk sisseelamisprogrammi. Meil on tagasiside andmiseks järjepidevad ja struktureeritud arenguvestlused, infokoosolekud kollektiivile, üksuste sisesed ja üksuste vahelised koosolekud ning arengupäevad, mis tagavad piisava kommunikatsiooni ja teadlikkuse ettevõtte ning meeskondade eesmärkidest.

Koolitame nii uusi kui ka praeguseid töötajaid ettevõtte ootuste ja väärtuste osas, et tagada nende tegevuste vastavus SOL väärtustele. Juhid külastavad järjepidevalt kõiki üksusi ja kohtuvad töötajatega. Neid kohtumisi oodatakse ning vestlused on avatud ja ausad. Töötajatele antakse võimalus panustada ettevõtte arengusse. Nad osalevad meelsasti aruteludes, erinevates projektides, töötubades ja arengupäevadel, pakkudes oma ideid ja jagades parimaid praktikaid.

Kõiki meie väärtusi saab kokku võtta ühe värviga - kollasega. Kes on SOLiga kokku puutunud, tunneb meid ära just kollase värvi järgi. Meie töötajad kannavad kollaseid riideid ja kasutavad igapäevaselt kollaseid detaile, olles sellega visuaalselt eristuvad ja kohe äratuntavad. Kollane on meie visiitkaart seminaridel, koolitustel ja kõigil teistel üritustel ning kohtumistel, kus osaleme. See on meie väärtuste, visiooni ja kultuuri sümbol, mis ühendab meie töötajaid ja eristab meid konkurentidest. Kollane loob ühtsustunde ja tugevdab meie brändi nii ettevõtte sees kui ka väljaspool seda.


Artikli autor

Merilin Aug


Previous
Previous

Kuidas palgaeelarve muutust arvutada ning palgatõuse jagada

Next
Next

Doktoritöö "Workplace Fun for Employee Engagement: A Function of Organizational Culture?" kokkuvõte