Boomerangers ehk trend tehnoloogiasektoris: mis motiveerib inimesi varasema tööandja juurde naasma?

Head mälestused tervetest töösuhetest panevad talendid bumerangina endisesse töökohta tagasi tulema, avastati globaalses tehnoloogiaettevõttes Wise, kus selline trend käib juba aastaid. Wise uuris bumerangeritelt põhjuseid, mis mõjutasid ettevõttesse tagasi pöördumist.

Bumerang töötaja on selline, kes on varasemalt otsustanud ettevõttest edasi liikuda ja võtnud vastu töö mujal, kuid aja möödudes soovib eelmisesse ettevõttesse naasta. Taolist trendi on rohkem märgatud just peale koroonat ning sellest ka uuringuid tehtud. https://www.moorepay.co.uk/blog/the-rise-of-the-boomerang-employee-trend/ on suisa 40% endistest töötajatest on valmis kaaluma tagasi tulemist, mis tähendab, et siin võib peidus olla lahendus keerulisele tööturule.

“Taasliitujad ehk bumerang-töötajad toovad endaga kaasa ka vahepeal omandatud uusi teadmisi ja värskeid vaatenurki, aidates ettevõtte arengule kindlasti kaasa,” tõdeb Wise’i vanem personalinõustaja Brett Lemsalu.

Ettevõttesse tagasi pöördunud töötaja on väärtus, mitte reetur

Wise on 2019. aastast kaardistanud globaalselt 111 bumerang-töötajat, kes pärast mõningast eemal oldud aega on Wise’i tagasi tulnud. Täna tegutseb ettevõttes aktiivselt 70 bumerang-töötajat, neist ligi pooled Eestis. Kõige tavalisem eemal oldud aeg on alla aasta (60%) või kuni kaks aastat (33,3%).

40% bumerangeritest vastasid, et nad võtsid karjääris lihtsalt pausi, osad aga soovisid vahelduseks töökogemust teisest valdkonnast (33%) või mõnest muust fintech ettevõttest (27%).

Põhjuseid lahkumiseks märgiti seinast seina: vanema eest hoolitsemine, vajadus pikemaks puhkuseks, tulutoovam tööpakkumine, viisanõuetest tulenevad asjaolud, õppimisvõimalus välismaal, kui ka soov saada töökogemust mujal lihtsalt seetõttu, et Wise oligi esimene töökoht.

Wise’i töötajate kogemusel on ettevõte avatud ja toetav nende suhtes, kes otsustavad omandada uusi kogemusi väljaspool Wise’i. Naastes võetakse neid vastu positiivselt ja nende uusi oskusi hinnatakse kõrgelt. “On loomulik, et inimene tahab oma silmaringi avardada ning kogeda töötamist erinevates keskkondades. Keegi ei unista oma karjääri alguses, et töötab terve elu samas kohas. Juht annab oma suhtumisega eeskuju ka teistele töötajatele, seega on oluline oma töötajaid, nii uusi kui taasliitunuid, võrdselt kohelda,” on anonüümses uuringus vastanud üks Wise'i bumeranger.

Ettevõtte eesmärgid ja väärtused on töötajale päriselt olulised

Wise’i kogemus näitab, et töötajaid meelitavad tagasi sellised eesmärgid ja väärtused, millest ei saa kasu ainult ettevõtte asutajad, vaid inimesed üle kogu maailma.

“Lihtsalt ilusti kõlavate väärtuste pärast, mida keegi igapäevatöös ei mäleta ega rakenda töötajad tagasi ei tule. Meie missioon ja põhiväärtused on vundament, millele ehitatakse tiimi eesmärgid ja tegevused. Kui see on tugevam kui konkurendi oma, siis on töötajad nõus selle pärast tagasi tulema. Selged eesmärgid, väärtused ja tegevused aitavad töötajatel kliendi huvisid esile seada ning teha seda ka reaalses elus, mitte ainult paberil,” selgitab Lemsalu.

Oluline on ka töötajaid otsuste tegemisel usaldada, neile vastutust anda ja iseseisvat tegutsemist võimaldada. Näiteks Wise’i kogemusel on väga tähtis anda töötajale võimalus ise tooteid klientidele sobivaks kohandada, sest töötaja on see, kes kliendiga otseselt kokku puutub.

Tagasisidet tuleb anda ka siis, kui asjad on hästi

“Töötajale on oluline, et tal oleks lubatud teha vigu. Kui viga on juhtunud, siis tuleb töötajal lasta sellest õppida, toetades teda konstruktiivse tagasisidega. Samas on igale kollektiivi liikmele tähtis, et tema tagasisidet kuulataks ja arvesse võetaks,” nendib üks vastaja.

Tagasiside andmisest koorub välja veel üks oluline põhimõte, mida Wise’i töötajad rõhutavad – “ära muuda tööandjana neid asju, mis juba töötavad. Ära lase end kõigutada sellest, et teised ettevõtted asju muudavad. Uuri ja küsi, mis teie töötajatele praegu meeldib ja mida võiks veel paremaks teha.”

Mitmekesisuses tõesti peitub rikkus

Paljudele Wise’i tagasipöördunutele on otsustavaks põhjuseks saanud ettevõtte tulevikkuvaatav hoiak: kaasatus, võrdsus, LGBT-kogukonna sõbralikkus, tehnoloogia esikohale panek ning arvestamine töötajaga sõltumata sellest, missugusesse ühiskonnagruppi ta kuulub. Bumerang-töötajad kinnitavad ühest suust, et tööandjal, kes aktsepteerib mitmekesisust, on tööturul selgelt paremad võimalused kui teistel.

Wise'i vanem personalinõustaja Brett Lemsalu ütleb, et paindlik töö ja peresõbralikud hüved, nagu pikem lapsehoolduspuhkus, on samuti tulevikku suunatud töökultuuri oluline osa. Need on hüved, mis töötajaid tagasi toovad.

Töö- ja eraelu tasakaal on võtmetähtsusega ka töötaja jaoks, kes otsib ühes ettevõttes pikaajalist karjääri. “Töötajad otsivad stabiilset karjääri, kus saaks õppida uusi oskusi, kuid kus ei peaks pärast tööpäeva lõppu või puhkusel viibimise ajal töö pärast muretsema,” ütleb Lemsalu.

Töökultuur, mida hakatakse igatsema

“Esimene päev tagasi ja tunnen end fantastiliselt, elusana ja nagu kodus,” kirjutab küsitluses osalenud bumeranger. See näitab, et tagasi tulemine inimeste juurde, keda sa tead, töö juurde, mida sa hästi tunned ja keskkonda, mis on kodune mõjutab inimese õnnetunnet ja sisemist kindlust. Mitmed vastanud naasid tagasitulles kas kõrgemale positsioonile või muule ametikohale.

Küsitlusest selgub, et suurimad motivaatorid tagasi tulemiseks olid töökeskkond, sisekultuur ja teised tiimiliikmed. Mitmed Wise’i naasnud bumerangerid selgitasid, et ettevõttes töötamise ajal võtsid nad häid töösuhteid iseenesest mõistetavana, kuid just töösuhted on need, mis nad lõpuks tagasi tõid.

Vastustest nähtub, et inimesi toob tagasi sisekultuur, kus keskendutakse töötajate võimestamisele ja kasvuvõimaluste pakkumisele. Head töökultuuri aitavad hoida mõistagi ühised sündmused ning see, kui töö juures sõprussuhete tekkimisele ja hoidmisele kaasa aidatakse. Osa heast töökultuurist on ka kuulamisel ja kaasamisel ning seda eriti ettevõttes muutusi läbi viies. Wise’i töötajad hindavad rahulikku töökeskkonda, kus ei propageerita mürgist konkurentsi, vaid koostööd.

Kokkuvõttes on just head mälestused tervetest töösuhetest ja heast keskkonnast need, mis panevad töötaja bumerangina endisesse töökohta naasma. Lihtsalt öeldes tuleb luua selline töökultuur, mida inimesed igatsema hakkavad.


Artikli autor

Brett Lemsalu


Previous
Previous

Kuidas targalt koolitusi tellida?

Next
Next

Kuidas tehnoloogiasektoris ellu jääda?