Tööandja bränding 2025 – USA perspektiiv: vanad tuttavad uues kuues, sekka näpuotsaga üllatusi

Uurides, mida tööandja brändingus 2025. aastal uut on, siis regulaarsetele trendijälgijatele väga palju üllatavat ei leidu. Pigem on lahenduste kvaliteet tõusnud ja seda eelkõige tänu tehnoloogia arengule ja uute teadusuuringute rakendamisele.

Organisatsioonikultuur ja tööandja bränding on viimase paari aasta jooksul teinud USA-s peaaegu et kannapöörde. Pandeemia ajal keskendusid organisatsioonid inimkesksele, empaatilisele, hoolivale ja paindlikule juhtimisstiilile. 2024 tõi aga paljude ettevõtete jaoks tagasi kontoris töötamise, rõhuasetuse produktiivsusele ja oluliselt vähem tähelepanu sotsiaalsetele teemadele töökeskkonnas.

Kuna need teemad ei ole tööandja brändingu seisukohalt eriti atraktiivsed, siis pannakse senisest rohkem rõhku kontoris toimuvate sündmuste ja koolituste sisule ning kvaliteedile. Kontoris veedetud aega üritatakse kasutada pigem erinevate koostöövormide rakendamiseks kui omaette ninapidi arvutis töö tegemiseks. USA-s armastatakse asju suurelt ette võtta ja nii võib vabalt juhtuda, et koolitusest saab häkaton, väikesest koosviibimisest big production tüüpi gaala või enda toodete tutvustamisest ajutise pop-up poe avamine.

Tööandja brändigul on nendega otsene seos, kuna sündmustel saab teha ägedaid pilte ja videomaterjali ning tutvustada seeläbi nii enda kontorit kui ka töötajaid. Anonüümsed turundustekstid ja pildipanga suvalised pildid ei kõneta potentsiaalset kandidaati ega tekita erilist usaldust firma suhtes. Video on endiselt populaarne, kuid üllatav on podcasti-formaadi populaarsuse kiire tõus. Autentsus ja eristumine on endiselt väga olulised ning isikubrändi kasutamine tööandja maine toetuseks muutub üha populaarsemaks. Kui varem paluti töötajatel jagada sotsiaalmeedias ettevõtte uudiseid või informatsiooni vabade töökohtade kohta, siis nüüd on kombeks kombineerida tööalaseid teemasid ka muu vabamas vormis sisuga.

Juhtide kaasamine tööandja brändingus pole samuti midagi uut — lihtsalt selle olulisus on veelgi kasvanud. Taaskord on palju huvitavam lugeda kellegi arvamust kui anonüümset PR uudist. Juhtide kommentaarid ja intervjuud annavad parema ettekujutuse organisatsioonikultuurist ja väärtustest ning neil on rohkem kaalu ettevõtte usaldusväärsuse hoidmisel ja tõstmisel. Edelmani 2024 usaldusväärsuse uuring (Trust Barometer) näitab, et tööandjate usaldusväärsus on endiselt kõrgem kui valitsustel. Sellegipoolest on usaldus langenud ka tööandjate suhtes, mis mõjutab nii tööotsijate kui ka tarbijakäitumist.

Liikudes sisu juurest välise imago juurde, on ka siin lahendused kvalitatiivse hüppe teinud. Varasematel aastatel panustati rohkem välisele fassaadile – disainiti kauneid veebilehekülgi ja reklaamiti enda ettevõtet nii tava- kui sotsiaalmeedias. Organisatsiooni bränd ja tööandja bränd võisid olla omavahel kooskõlas, aga enamasti elas kumbki oma elu. Samuti ei saanud alati 100% kindel olla, et ettevõtte kodulehel olev sisu vastab tõele. See ei tähenda, et ettevõtted valetasid — lihtsalt kodulehe sisu oli ilustatud ja ülespuhutud. Kindlasti seletab see, miks Glassdoor on USA-s tööotsijate hulgas nii populaarne ning personalivaldkonnas inimeste jaoks peaaegu sõimusõna. Kusjuures Glassdoor on veel suhteliselt tagasihoidlik koht, kust töötajate tagasisidet võib leida. Töötajate isikubrändi ja juhtide kaasamine pakub põnevamat sisu ja visuaalset disaini ning mitmekülgsemat ettekujutust organisatsioonist, aidates organisatsioonidel seeläbi massist eristuda.

Loomulikult ei saa üle ega ümber tehnoloogial ja andmetel põhinevatest lahendustest, mida tööandja brändingus üha enam kasutatakse. Personalivaldkond on traditsiooniliselt olnud alarahastatud ning seetõttu on tööandja bränding olnud pigem vaeslapse kingades. Generatiivse AI tulek on teinud sisu loomise hõlpsamaks, kuid küsimus on selles, kui palju on inimestel aega, huvi ja tahtmist uusi oskusi õppida. Osaliselt hoiab neid tagasi oskuste puudus, kuid suurt rolli mängib ka hirm AI suhtes. Samas, need kes õpivad kiiresti ja üritavad seda konkurentsieelisena kasutada, on liikunud ebaregulaarsete uudisnupukeste juurest regulaarsete artiklite ja uudiste suunas ning tehes koostööd turundusinimestega, kasutavad otsuste tegemisel ka rohkem andmeanalüüsi ja A/B testimist.

Viimase trendina võiks mainida traditsioonilise töötaja rolli populaarsuse langust ning selle mõju tööandja brändingule. Töötamine korporatiivses Ameerikas on olnud populaarne ja tasuv ning pikka aega ka praktiliselt möödapääsmatu, et tervisekindlustust omada. Seetõttu on tööandja bränding olnud oluline eelkõige tehnoloogia-, finants- ja konsultatsioonifirmade jaoks, kes konkureerisid tipptalentide pärast.

Pandeemia, muutunud väärtused, tehnoloogia kiire areng ja poliitilised tõmbetuuled on USA-s toonud kaasa suured muutused, mis avaldavad mõju tööturule üldiselt ning seeläbi ka tööandja brändingule. Kui varem vaadati tööampsudele kui millelegi, mida teevad inimesed, kes ei leia prestiižikamat tööd korporatiivses maailmas, siis aastal 2025 on tööampsud kas töö kõrvalt või ajutise eksperimendina väga trendikad. See tähendab, et kandideerijaid traditsioonilistele ametikohtadele on vähem. Ilmselt sellest tulenevalt on hakatud üha rohkem pöörama tähelepanu 50+ põlvkonnale, kellel on korralik töökogemus ja teadmised ning kes endiselt eelistavad traditsioonilise töötaja rolli.

Mida sellest kõigest järeldada? Nagu alguses öeldud: uued trendid on paljuski unustatud vana, kuid kontekst on 2025. aastal väga erinev. Uued tehnoloogilised lahendused ja teadmised võimaldavad katsetada lahendusi, mis polnud varem teostatavad. Hetkel on olukord USA-s veel natuke traditsionalistide poole kaldu, kuna vanadest harjumustest ei ole lihtne lahti öelda, kuid aeg on küps tõeliselt innovaatilisteks läbimurreteks. Seega kõigile indu õppimiseks ja ümberõppimiseks ning julgust eksperimenteerimiseks ja katsetamiseks!


Artikli autor

Maris Krieger


Previous
Previous

Millenialid vs Z-põlvkond: kas pinged töökohal on vältimatud?

Next
Next

Sisekoolitused ettevõttes: millal tasub mõelda videokoolituse peale?