Selgusid Eesti atraktiivseimad tööandjad
Tööandja brändingu agentuuri Instar poolt 15. korda läbi viidud tööootuste ja tööandja maine uuringu tulemusena on 2024. aastal Eesti tudengite hinnangul atraktiivseim tööandja AS LHV Pank. Üle-eestilise kõrgkoolide õpilaste uuringu järgi soovis 2024. aastal LHV-s töötada 47% tudengitest. Eesti kogenud töötajate eelistatuim tööandja on samuti LHV Pank, kus soovib töötada 74% vastajatest. Eesti kutsekoolide õpilaste hinnangul on kõige atraktiivsem tööandja Politsei- ja Piirivalveamet, kus soovib töötada 55% kõigist kutsekoolide õpilastest.
Atraktiivse tööandja kvaliteedimärgiga tunnustati tööandjaid 4. septembril Tallinnas toimunud Instari ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoja korraldataval Atraktiivsete Tööandjate Päeval.
Eesti Kaubandus-Tööstukoja peadirektor Mait Palts sõnas, et eduka ettevõtte märgiks ei ole ainult head majandustulemused, vaid ka see, kui panustatakse keskkonda, kus töötajad tunnevad end väärtustatuna ja motiveerituna. „Atraktiivne tööandja bränd algab teadlikust pingutusest millega tagatakse, et iga töötaja tunneb end osana meeskonnast ning soovib ja julgeb oma tööandjat ka teistele soovitada. See aitab kaasa nii organisatsiooni edule kui ka kogu ühiskonna arengule,“ märkis ta.
LHV personalijuht Age Leedo kommenteeris, et ettevõtte atraktiivsus algab organisatsiooni seest. “Kui soovime olla hea tööandja ja konkurentsis püsida, peame looma keskkonna, kus meie töötajad tunnevad end hinnatuna ja motiveerituna. Tugev ja positiivne kultuur hoiab parimad inimesed meie juures, mis omakorda peegeldub välja, muutes meid tööandjana atraktiivseks. Tööandja bränding on oluline mitte ainult talentide ligimeelitamiseks, vaid ka nende hoidmiseks: sellest sõltub meie konkurentsivõime. Leedo rõhutas: "Kui me kõik tööandjatena pingutame selle nimel, et luua hooliv töökeskkond, siis parandame meie ühiskondlikku töökultuuri ja loome positiivseid muutuseid nii töötajate kui ka organisatsioonide jaoks.”
Tööandja brändingu agentuur Instar viis märtsist maini läbi üle-eestilise töötajate tööootuste ja tööandja maine uuringu, kus osales ligi 6000 tudengit, kutsekooliõpilast ja töökogemusega inimest majanduse, infotehnoloogia, ehituse, humanitaaria, inseneri, logistika jm valdkonnast. Uuringut viiakse läbi alates 2010. aastast.
„Sel aastal hindasid tudengid 301 Eesti organisatsiooni atraktiivsust ja sel aastal on kõigi õppurite hulgas, sõltumata nende erialast, kasvanud IT-sektori kõrval taas panganduse ja telekommunikatsiooni valdkonna tööandjate atraktiivsus,“ kommenteeris uuringu tulemusi tööandja brändingu agentuuri Instar tegevjuht Kersti Vannas.
Aastaga kasvas teenitav netopalk, veidi ka palgaootus
Töötasust ei saa mööda vaadata ja viimase viieteistkümne aasta jooksul, mil uuring on toimunud, on Eesti tudengite netopalga ootus kasvanud 2,5 korda. Aastaga on tõusnud kooli kõrvalt töötavate tudengite netotöötasu, mis oli 2023. aastal 1246 eurot kuus ja 2024. aastal 1363 eurot. Sealjuures on noorte netopalgaootus tõusnud aastaga 156 euro võrra 2449 euroni kuus. 2023. aastal oli noorte netopalgaootus 2293 eurot kuus.
2024. aastal on langenud ettevõtjaks saamise huvi võrreldes eelmise aastaga. 17% noortest soovib olla ise enda tööandjaks. Kuigi enamus ehk 54% tudengitest soovib teha erasektoris palgatööd, on see number kahanenud avaliku sektori suurenenud huvi arvelt - 28% soovib töötada avalikus sektoris. Kolmandas sektoris soovib töötada 1% vastanutest.
2024. aastal on tudengite hinnangul kaks kõige olulisemat töökohavalikut mõjutavat tegurit organisatsioonipoolne töötajate võrdne ja aus kohtlemine ning töötasu, mida hinnati kõige olulisemaks 50 teguri seast. 2010. aasta olulisim valikukriteerium oli huvitav ja arendav töösisu ning võrdne kohtlemine oli alles neljandal kohal.
Viimastel aastate kriiside tõttu on kasvanud 43% noorte hulk, kes pole kindlad, kas nad leiavad peale kooli lõpetamist oma ootustele vastava töö. Kõige enam 96% soovitakse leida erialast tööd Eestis, kuid 70% tudengitest oleks huvitatud erialasest tööst välismaal.
Töö otsimisel ja tööandja kohta info hankimisel peab 91% vastajatest oluliseks kanaliks tööandja kodulehte. Järgnevad töövahenduskeskkonnad ja praktikantide programmid. 90% noortest peavad oluliseks soovitusi organisatsiooni olemasolevate töötajate poolt.
Kui palju töötajad Eestis soovitavad oma tööandjat? Soovitusindeks on vahemikus -100 kuni 100 ja töötavate tudengite keskmine tööandja soovitusindeks on aastaga kasvanud 20ni. Kõige enam soovitasid oma tööandjat telekommunikatsiooni, õiguse ja finants-/kindlustuse valdkonnas töötavad tudengid, kus soovitusindeks oli üle 32. Kõige madalam oli indeks hulgi- ja jaekaubanduse ning majutuse ja toitlustuse valdkonnas, millest viimases indeks oli alla -16. „Oma töötajate soovitus on kõige võimsam värbamiskanal. Seniste töötajate soovituse olulisus on vastajate hinnangul võrreldes eelmiste aastatega kasvanud. Atraktiivse tööandja töötajad jagavad vabatahtlikult oma töötamisekogemust ja seeläbi aitavad leida ka häid kolleege endale kui organisatsiooni. “ kommenteeris Kersti Vannas Instarist.
Atraktiivsete Tööandjate Päeval tunnustati atraktiivsemaid tööandjaid üheksas kategoorias, millest olulisimad olid kõrgkoolide, kutsekoolide õpilaste ja tööealise elanikkonna atraktiivseimad tööandjad. Lisaks tunnustati tudengite sihtrühma atraktiivsemad tööandjad majanduse, infotehnoloogia, tehnika, õiguse, meditsiini ja humanitaarvaldkonnas.
Tiitli saamist kommenteeris Janne Alavere, Politsei- ja Piirivalveameti peadirektori asetäitja varade alal: „Mul on väga hea meel, et PPA on kutsekoolide õpilaste silmis kõige atraktiivsem tööandja. Oleme olnud sel aastal tööandjana pildis rohkem kui kunagi varem. Oleme näidanud oma ägedaid inimesi, jaganud nende põnevaid lugusid ja rääkinud, mida tõelise tundega töö endast kujutab. Selle auhinna taga on kõikide meie 4500 inimese hea töö.“
Ka Regionaalhaigla juhatuse esimees Agris Peedu oli tunnustuse üle uhke. "Oleme aastaid teinud tööd tudengite suunal, pööranud tähelepanu tudengite juhendamisele ja nende praktikale Regionaalhaiglas. Meditsiinivaldkonnas on aastaid olnud personaliprobleem, mis tähendab ka seda, et oma organisatsiooni vajaduste ja võimaluste tutvustamisega tuleb tegeleda juba keskkoolis ja kõrgkoolis. Tänavune kõrgeim tunnustus on suurepärane üllatus ning annab meile kindlust, et oleme õiges suunas liikunud ja peame tudengite suunal tegevustega ilmselgelt jätkama. Aitäh tudengitele!", sõnas ta.
2024. aasta Eesti tudengite 10 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
AS LHV Pank
Swedbank AS
Microsoft (sh Skype)
Wise
Bolt Technology OÜ
Haridus- ja Teadusministeerium
Eesti Energia AS
AS SEB Pank
Pipedrive OÜ
AS Tallinna Lennujaam
2024. aasta Eesti kutsekoolide 10 atraktiivseimat tööandjat (263 hulgast):
Politsei- ja Piirivalveamet
Apollo Group OÜ
Swedbank AS
AS LHV Pank
Tallink Hotels
Telia Eesti AS
Radisson Blu Hotel (Hotell Olümpia)
AS SEB Pank
Coop Pank AS
Hilton Tallinn Park Hotel
2024. aasta Eesti tööealise elanikkonna 10 atraktiivseimat tööandjat (318 hulgast):
AS LHV Pank
Wise
Swedbank AS
Microsoft Estonia OÜ (sh Skype)
Telia Eesti AS
Pipedrive OÜ
Bolt Technology OÜ
Coop Pank AS
AS SEB Pank
Eesti Pank
2024. aasta majandustudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
AS LHV Pank
Swedbank AS
AS SEB Pank
COOP Pank AS
Eesti Pank
2024. aasta IT tudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
Microsoft Estonia OÜ (sh Skype)
Wise
AS LHV Pank
Pipedrive OÜ
Swedbank AS
2024. aasta õiguse eriala tudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
Justiitsministeerium
Eesti Kohtud
Riigikohus
Prokuratuur
Ellex Raidla Advokaadibüroo OÜ
2024. aasta tehnika eriala tudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
Merko Ehitus AS
Nordecon AS
Eesti Energia AS
Milrem AS
Elering AS
2024. aasta humanitaarerialade tudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (301 hulgast):
Haridus- ja Teadusministeerium
Tartu Ülikool
HARNO (Haridus- ja Noorteamet)
ERR (Eesti Rahvusringhääling)
Kultuuriministeerium
2024. aasta meditsiinieriala tudengite 5 atraktiivseimat tööandjat (124 hulgast):
SA Põhja-Eesti Regionaalhaigla
AS Confido Meditsiinikeskus
SA Tartu Ülikooli Kliinikum
AS Ida-Tallinna Keskhaigla
SYNLAB Eesti OÜ
Eelmiste aastate täielikud edetabelid on üleval https://www.instar.ee/uuring/
Instar on agentuur, mis tegeleb 2007. aastast tööandja maine alaste uuringute läbiviimisega, strateegilise nõustamise ja tööandja brändingu täisteenuste pakkumisega Balti riikides ja Soomes. Instar on üle-euroopalise tööandja brändinguga tegelevate agentuuride EAEBA liige.
Allikas: Instar EBC
Foto: Andrei Ozdoba