Kui paindlikud on Eesti tööandjad töö asukoha suhtes?
Oktoobri keskpaigas tuli e-kaubandusega tegelev Amazon välja üllatava uudisega, kui teavitas oma töötajaid sellest, et alates 2025. aastast tuleb neil viiel päeval nädalas ettevõtte kontoris töötada. Kusjuures Amazon ei ole ainus, kes taolise täieliku asukohapaindlikkuse lõpetanud on. Lisaks Amazonile on 5-päevase kontoris käimise nõude oma töötajatele seadnud näiteks Citigroup, Goldman Sachs, HSBC, J.P. Morgan, Morgan Stanley, Twitter (X).
Eesti HR Selts võttis teema endale uurida, et saada ülevaadet, milline on täna Eesti organisatsioonide praktika asukohapõhise paindlikkuse osas. Selleks viidi oktoobri alguses Eesti Personalijuhtide LinkedIni grupis läbi nädalane kiirküsitlus, millega uuriti organisatsioonide paindlikkust töötamise asukohta osas.
Uuringus osalenud 140 valdkonna entusiastist ligi ⅓ vastas, et nende organisatsioon pakub täielikku paindlikkust töötamise asukoha osas. Ainult 10% vastanu puhul ei ole nende organisatsioonid mingit paindlikkust pakkumas ja oodatakse inimesi ettevõtete kontoritesse.
Oma organisatsioonide kogemus töötajate asukoha paindlikkuse osas jagavad Swedbank, Vičiunai Baltic, CM Games, Katana ja Smartfuli esindajad.
“Paindlikkus on meil Smartfuli üks põhiväärtusi. Usume, et selle olemus on oluline igas ettevõttes lahti mõtestada, sest paindlikkus võib seisneda ajas, kohas või ükskõik milles muus. Smartfulis on ülim paindlikkus igaühel ise valida oma tööaega ja -kohta,” jagab personalivaldkonna teenuseid pakkuva ettevõtte juht ja asutaja Helen Pärli. Pärli toob välja ka selle, et nii suurt paindlikkust saab pakkuda siis kui kogu tiim mõistab sellise vabadusega kaasnevat vastutust ja tiimiliikmetel on hea enesejuhtimise oskus. Ta lisab: “Oma kogemusest näeme, et suurem paindlikkus seab ka veelgi suuremad ootused tiimisisestele kokkulepetele ning suhtluse tavadele. Sellise paindlikkuse pakkumine nõuab küll teadlikku lähenemist ja mõnetist pingutust kuid on tiimi jaoks väga suur hüve, mis on sellist pingutust väärt.”
Oma mõtteid jagab ka jagab Swedbanki personali- ja haldusdivisjoni juht Liisa-Maria Lees “Swedbankis oleme määratlenud, et meie peamine töötegemise koht on kontor. Samas hindame kõrgelt paindlikku töökorraldust nii aja kui ka koha osas. Seetõttu ei ole me seadnud konkreetseid reegleid üle ettevõtte, millal ja kui palju kontoris kohapeal käima peab. Oleme selle valiku jätnud juhtide otsustada, kuna tiimid, tööviisid ja inimesed on kõik erinevad“.
Nii Eestis kui ka mujal maailmas on mitmed tuntud tööandjad liikumas reguleeritud paindlikkuse teed ja kehtestanud teatud päevade arvu mitu korda nädalas inimesi ettevõtte kontorisse tööle oodatakse. Taoliste tööandjate hulka kuuluvad ka näiteks Apple, Google, Starbucks, kes ootavad oma inimestelt nädalas kas kaks või kolm korda kontoris käimist. “Oleme Swedbankis seda meelt, et paindlikkus on muutunud väga personaalseks vajaduseks ja saab olema tulevikus üks olulisemaid trende tööturu muutustes,” lisab Lees, kes toob lisaks välja organisatsioonikultuuri väljakutseid, mis kaasnevad hübridtöö tegemisega. “Hübriidtöö tingimustes soovitud kultuuri hoidmine ei juhtu muidugi iseenesest, selleks on vaja tugevat juhtimiskultuuri ja selle pidevat arendamist. Inimesed on siiski sotsiaalsed olevused, üksteise nägemine, asjade arutamine ja uute mõtete genereerimine, suhestumine toimub kindlasti hoopis paremini kui me oleme füüsiliselt koos. Usun, et tasakaal paindliku töökorralduse puhul on hästi oluline. Seda tõendavad ka paljud hiljuti läbi viidud uuringud, inimesed on erinevad ja valikuvabadus on kindlasti hea töötajakogemuse ning rahulolutunde alus.”
Oma inimestele pakub soovitud paindlikkust ka jahutatud ja külmutatud toidukaupade müügiga tegelev 57 töötajaga Vičiunai Baltic OÜ, mille kontor asub Paljassaare poolsaarel. Ettevõtte personali- ja büroojuht Alina Pardel naudib võimalust nautida kontori aknast avanevat imeilusat vaadet merele ja vanalinnale ning seda, et saab puhkepauside ajal jalutada 50 meetri kaugusel asuva mere ääres. “Meie kontoritöötajate tööaeg on paindlik, sest esmaspäevast kolmapäevani põhitöö käib kontoris, kuid neljapäev ja reede on soovi järgi. Inimesed ise valivad, kas tulla kontorisse või jääda kodukontorisse. Kõik tehnilised lahendused kaugtöö jaoks on loodud. Olulised koosolekud tavaliselt planeeritakse esmaspäevaks ja teisipäevaks ning reedeti töötajad saavad täielikult keskenduda asjadele, mis vajavad rohkem tähelepanu.”
Autentseid mänge loovast IT-ettevõttes CM Games töötab üle 80 inimese, kellest 40% töötab töölepingu alusel Eestist, ülejäänud toimetavad aga erinevatest maailma paikadest. “Sellise hajutatud meeskonnaga oleme ammu harjunud sellega, et lõviosa asjaajamisest on online,” jagab ettevõtte teenuste juht Aleksander Daniel Matikainen oma organisatsiooni paindlikkust. Nii nagu ka Swedbank, nii hindab ka CM Games just oma inimestele sobivate tingimuste loomist. “Me usaldame oma töötajaid ning usume, et paindlikkus suurendab nii rahulolu kui ka produktiivsust, aidates hoida töö- ja eraelu tasakaalu. Pakume paindlikke töövorme, sealhulgas kaugtöö ja kohandatud tööaegade võimalust, eeldusel, et töökoht on tervisele ohutu ning ajakava sobib töötajale ja tema meeskonnale. Hetkel ei ole meil kontoris käimise kohustust, kuid enamik Eesti töötajatest eelistab tööd teha siiski kontorist. Samuti peab tunnistama, et meie töös tuleb pidevalt ette, et kollektiivne töö — koosviibimine, õlg õla vastu töötamine ja teineteise tunnetamine — on hädavajalik. Sel juhul lepitakse kindlad ajad ja reeglid eraldi kokku.”
“Oleme märganud, et töökoha asukoha paindlikkus on oluliselt parandanud töötajate rahulolu ja produktiivsust,” jagab aga Kadri Alekõrs, Katana Cloud Inventory Software värbamise- ja personali partner. Katana rahvusvaheline tehnoloogiaettevõtte, kus täna töötab 150 töötajat. Nii nagu CM Games töötab ka Katana globaalsete tiimidega ja võimaldab inimestel töötada sealt kus nad seda ise töötada eelistavad. Taoline lähenemine on ettevõttel andnud ligipääsu laiemale talentide ringile pakkudes inimestele tööd erinevates geograafilistes piirkondades. Alekõrs jagab töömudeli statistikat: “Selle aasta analüüs näitas, et oleme hybrid-first ettevõttest arenenud remote-first ettevõtteks. See tähendab, et üha enam meie töötajaid eelistab töötada kodust. Aasta tagasi oli 39% töötajates hybrid ja täna see langenud 31%. Kaugtööl on meil täna 47% töötajatest ja aasta tagasi oli 37%. 10% tõus on tingitud mitmetest põhjustest ja üks neist on talentide värbamine ülemaailma aga ka võimaldamine inimestel valida, kus nad soovivad töötada või kus nad on produktiivsemad.” Nii nagu ka eelkõnelejad nii jagab ka Alekõrs väljakutseid selles osas, mis kaugtöö tegemisega kaasnevad, olgu selleks siis meeskonna ühtsus ja koostöö või töö- ja eraelu tasakaal. Alekõrs jagab oma ettevõtte praktikaid: “Katana on leidnud, et oluline on säilitada regulaarne suhtlus ja koosolekud, kasutades selleks kaasaegseid digitaalseid tööriistu, mis aitavad meeskonnaliikmeid ühendada. Samuti on oluline pakkuda töötajatele vajalikku tuge ja ressursse, mis aitavad neil kaugtöö väljakutsetega toime tulla. Lisaks pöörame tähelepanu ka töö- ja eraelu tasakaalule, pakkudes paindlikke tööaegu ja võimaldades töötajatel kohandada oma töögraafikut vastavalt isiklikele vajadustele. See lähenemine mitte ainult ei suurenda töötajate rahulolu, vaid aitame ka kaasa ettevõtte üldisele produktiivsusele.”
Artikli autor